„Ceea ce este suprinzător, după părerea mea, este ponderea mică a discounterilor. Au început la 9% undeva în 2008 și acum suntem la 14%. E un segment dinamic, cu tendință de creștere, dar mult mai mic față de alte țări europene, precum Polonia (25%), Germania (39%) sau Austria (30%). Este paradoxal, având în vedere salariul mediu din România și situația generală de consum. Ne-am fi așteptat ca această formă de retail să fie mai dezvoltată, dar cred că în general pentru români, cumpărăturile, chiar și săptămânale și zilnice, continuă să țină mai mult de experiență decât de buget, având în vedere plăcerea de a-și petrece timpul în mall-uri și hipermarket-uri”, a declarat, la un evenimentul Retail Arena, Bogdan Belciu, partener Departamentul de consultanță pentru management din cadrul PwC.
Potrivit datelor PwC, discounterii își vor crește ușor ponderea în următorii ani, la 14,7% în 2018.
Astfel, Belciu spune că România este o piață supermarket, pentru că ponderea acestui tip de magazine este foarte mare, de 44,3%, și va continua să crească până la 47% în 2018.
În același timp, segmentul hipermarket va continua să se mențină la puțin peste 23% din piață până în 2018, fiind limitată de aglomerărilor urbane și de penetrarea destul de mare a supermarket-urilor în zonele cu potential de clienți.
Segmentul cash and carry a scăzut destul de mult, de la 29,3% în 2008 la 17,9% în 2014 și se estimează că va ajunge la 14,9% în 2018, având în vedere că cea mai mare partea a afacerilor depinde de retailul tradițional, care s-a diminuat foarte mult, și nu a putut fi acoperit de HoReCa sau alte companii.
Astfel, conform datelor PwC, retailul modern a crescut cu 10% între 2008-2013, în plină criză, și va crește în continuare cu minim 6% în următorii ani. De asemenea, retailul modern, a cărui pondere s-a dublat din 2008 până în prezent, de la 26% la 50%, are potențialul să ajungă la 60% din valoarea pieței de retail în 2018.
Totodată, numărul total de magazine alimentare din România își va continua scăderea de la 91.000 în 2008 la 72.000 în acest an și la 64.000 în 2018, cei mai mari perdanți fiind jucătorii din comerțul tradițional. Închiderile magazinelor din comerțul tradițional sunt determinate și de dezvoltarea de către retailerii mari de magazine de proximitate în orașele mici și regiunile subdezvoltate.
„Numărul de failmente din retailul tradițional a fost foarte mare și esrimăm că acest trend va continua”, a mai spus Belciu.
În ceea ce privește consumul, Belciu spune că se așteaptă la o reașezare a acestuia, cu creșteri ușoare pe partea de food și non-food, observându-se însă o tendință de creștere pentru celelalte forme de retail: electro-it, produse de tipul do it yourself, bricolaj, fashion, cosmetice.
„Consumul reprezintă aproape 70% din Produsul Intern Brut și nu există creștere economică fără creșterea consumului. Consumatorul român este destul de pesimist, cu scurte perioade între 2008 și 2009, când indicele de încredere se situa la un nivel ridicat. Acum suntem la al treilea cel mai scăzut nivel din Europa. Nu există foarte mult optimism și nu este nicio supriză, și în Europa sentimentul este în scădere”, a mai spus Belciu.